woensdag 28 februari 2018

Lentequiche om van te smullen met ham, prei & paprika

Mijn vriend is dol op quiche! Gewoonlijk bereid ik hem mijn courgettequiche met gerookte zalm. Maar hij wou deze keer graag eens een hartige taart met vlees. Daarom koos ik voor een exemplaar met ham. Als ik dit gerecht voor mezelf zou maken, zou ik de ham vervangen door kipblokjes omdat ik met mijn intollerantie voor varkensvlees geen ham mag eten. Ik heb deze quiche uiteraard wel geproefd en vind hem persoonlijk enorm geslaagd!


Wat heb je nodig?
  • 1 vel kant-en-klaar bladerdeeg (230 gr)
  • 1/2 rode paprika
  • 1/2 gele paprika
  • 1 rode ui
  • 1 stengel prei
  • 200 gr hamreepjes
  • 4 eieren
  • 200 ml light kookroom
  • 100 gr geraspte kaas (kies een soort naar eigen smaak)
  • olijfolie
  • 15 gr verse peterselie
  • nootmuskaat
  • peper en zout


Hoe bereid je het?
  1. Verwarm de oven voor op 180°C.
  2. Ontrol het bladerdeeg en bekleed er een gepaste, ronde bakvorm mee. Prik een aantal gaatjes in de bodem met een vork en knip het overbodige bakpapier eraf.
  3. Pel en snipper de ui fijn. Spoel de prei en snijd in reepjes. Maak de paprika's schoon en snijd ze eveneens in reepjes. 
  4. Verhit een scheutje olijfolie in een diepe pan en fruit de ui, prei en paprika. Voeg de hamreepjes toe en zet het vuur nadien af.
  5. Snipper de verse peterselie fijn en roer dit onder de groentenmengeling met ham in de pan.
  6. Kluts de eieren los met de light room. Voeg de kaas toe en breng op smaak met wat nootmuskaat, peper en zout. 
  7. Verdeel de groentenmengeling met ham over de bodem. Schenk het eiermengsel erover en schuif de quiche 30 tot 35 min. in de voorverwarmde oven tot de bodem mooi lichtbruin gebakken is en de vulling gestold is. 
  8. Laat afkoelen op een rooster en snijd nadien in stukken.


Veel smulgenot!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten