donderdag 1 maart 2018

Jimmy's favoriete granola met veenbessen, rozijnen & stukjes abrikoos

Granola heeft voor Jimmy en ik een speciale waarde! Ik ontmoette hem voor het eerst op de atletiekmeeting in Duffel waar ik op 22 mei 2016 een 1500m liep. Na afloop van de wedstrijd gaf ik hem een potje granola mee naar huis om hem te bedanken. Ondertussen mengt Jimmy elke dag wat van dit goedje door zijn havermoutpapje met druiven. Ik heb het recept in die tijd al dikwijls aangepast. Dit werd zijn favoriete versie...


Wat heb je nodig?
Ingrediënten voor 2 grote potten:
  • 130 gr havervlokken
  • 60 gr driekleurenquinoa
  • 30 gr geschaafde amandelen
  • 30 gr walnoten
  • 30 gr macadamianoten
  • 25 gr amazonianoten 
  • 30 gr pompoenpitten
  • 1 tl gember
  • 1 tl kaneel
  • 2 el honing of agavesiroop
  • 60 gr gedroogde veenbessen
  • 50 gr rozijnen
  • 120 gr gedroogde abrikozen 
  • optioneel: 50 gr witte chocolade

Hoe bereid je het?
  1. Verwarm de oven voor op 170°C.
  2. Snijd de amazonianoten in stukjes.
  3. Meng de havervlokken met de quinoa, geschaafde amandelen, walnoten, macadamianoten, amazonianoten, pompoenpitten, honing en een beetje water.
  4. Verdeel op een met bakpapier beklede bakplaat. 
  5. Rooster 20 min. in de warme oven en schep regelmatig om tot de granola goudbruin is. 
  6. Snijd ondertussen de abrikozen en witte chocolade in kleine stukjes.
  7. Voeg de gedroogde vruchten en eventueel de stukjes witte chocolade toe aan de afgekoelde granola.
Bewaartip: Je kan de granola in een afgesloten pot max. 4 weken bewaren.


Veel (ontbijt)plezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten