zaterdag 10 februari 2018

Een woordje over mezelf

Foto:  Jimmy Laeremans
Hey, daar!
Ik ben Charlotte Van Hese. Misschien heb je al eens iets van mij gehoord uit de sportwereld.
Ik ben een 22-jarige door Erima, BSJ Sport Aarschot, Stox en Runningmaxgel gesponsorde lange afstandsloopster. Ik word getraind door mijn vriend Jimmy Laeremans. Sinds ik hem ken en ongeveer 1,5 jaar geleden de overstap maakte om me door hem te laten trainen gingen mijn prestaties op crossen (dit zijn veldlopen in het winterseizoen) en mijn tijden op de 3000m, de 5000m en 10 000m er enorm op vooruit! Zo werd ik vorig jaar als belofte zowel Belgisch kampioene veldlopen als Belgisch kampioene op de 5000m op de piste. Ook op het BK 10km op de weg zette ik een sterke prestatie neer. Ik zat maar een dikke 10 seconden boven de EK-limiet die uiteraard wel op de piste moet gelopen worden.

Onze doelstellingen voor komende jaren zijn ten eerste nog grote vooruitgang boeken op CrossCups zodat ik hopelijk ooit eens mag deelnemen aan een EK cross (of meerdere natuurlijk ;) ). Daarnaast willen we zeer graag ooit een EK-limiet op de piste halen op de 5000m of 10 000m. Ik ben er vrij zeker van dat mijn kansen op de 10 000m het grootst zijn. Nu ik seniore ben, wordt het uiteraard nog enkele jaren knokken om dit te bereiken. Als seniore moet ik namelijk rond de 33 min. lopen. Dit betekent dat ik nog meer dan 2 min. sneller moet lopen dan waar ik tot hiertoe al in geslaagd ben.

Enkele jaren geleden maakte ik een pijnlijke ervaring mee door iemand die me zonder schaamte vertelde dat ik te dik was om te lopen. Tips om mijn voedingspatroon aan te passen kreeg ik daarentegen niet. Die persoon dacht zeker dat ik geen karakter zou hebben op voedingsvlak omdat ik iemand ben die dolgraag eet. Wel, ik zou het tegendeel bewijzen! Want zo ben ik nu eenmaal... Mensen die me goed kennen zullen wel al weten dat ik een persoon ben die door kritiek sterker word en steeds wil bewijzen dat ik iets WEL kan!

In die tijd wist ik nog niet van welke voeding je dikker werd en van welke niet. Daardoor was ik aanvankelijk redelijk in paniek omdat ik wel degelijk gezond at. Aangezien ik geen tips kreeg, ging ik helemaal fout aan de slag. Ik telde elke dag mijn calorieën en verloor in 5 weken 5kg. Ik zat eindelijk op het gewenste wedstrijdgewicht, maar energie had ik totaal niet meer... Toch bleef ik dit lange tijd volhouden omdat ik ervan overtuigd was dat ik op deze manier sterker zou lopen. Totdat de winterperiode eraan kwam en ik echt geen weerstand had om me tegen de koude te verzetten. Ik had al het gevoel dat ik zou bevriezen toen het 10°C was terwijl ik erg dik gekleed was. Ik besloot min of meer terug te beginnen eten zoals voordien want zo kon het niet verder...

Uiteraard wist ik dat ik dat niet te lang mocht doen of ik zou terug zo 'dik' worden als voordien. Bijgevolg ging ik op het internet op zoek naar hoeveel koolhydraten en eiwitten ik voor mijn lichaamsgewicht per dag mocht eten. Door enkel dit nog af te wegen en me te verdiepen in welke voedingsmiddelen voor sporters veel energie leveren, kwam ik eindelijk tot een gebalanceerd sportersdieet zonder dat ik nog aan energie moest inboeten.

Anderzijds ging ik nog steeds niet goed aan de slag want mijn buik was continu opgeblazen. Dit speelde me dikwijls parten tijdens trainingen/wedstrijden en ik durfde geen spannende kledij meer dragen. Dus ook mentaal had dit een negatieve invloed. Mijn vriend stelde me toen voor om een intolerantietest te laten doen. Dat is echt mijn redding geweest! Eerst kwamen er na de uitslag heel wat traantjes bij te pas omdat ik in principe niets meer mag eten van wat ik vroeger het liefste at. Maar al snel ga je op zoek naar alternatieven. Zo ontdekte ik bv. dat cashewpasta eigenlijk veel lekkerder is dan pindakaas. En elke dag eet ik wel iets dat eigenlijk niet geschikt is voor mijn lichaam. Mijn buik protesteert bijna niet als ik voor 90% juist eet, dus probeer ik het op die manier vol te houden. Voor degenen die benieuwd zijn, hieronder vind je een lijstje van mijn 'verboden' voedingsmiddelen:


De recepten die je op mijn blog zal vinden zullen dus zelden 100% voldoen aan al mijn intoleranties. Maar ik denk dat je wel inziet dat het bijna onmogelijk is om met dit hele lijstje rekening te houden. Uiteindelijk ben ik om die negatieve ervaring die ik enkele jaren geleden meemaakte nog steeds dankbaar! Mijn interesse in voeding was anders nooit zo groot geworden en ik had zonder die ervaring ook nooit een blog opgesteld. Hopelijk mag ik jullie inspireren en hebben jullie iets aan mijn recepten! Laat zeker een reactie na op mijn blog als je eens iets geprobeerd hebt. Ik heb er alvast zin in en ben benieuwd naar jullie ervaringen! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten