maandag 19 februari 2018

Haverpasta met vegetarische spaghettisaus

Ik ben iemand die veel te graag spaghettisaus eet! Maar aangezien ik enkel 's middags koolhydraten eet en pas 's avonds vlees of vis, kan ik nooit spaghetti met gewone pastasaus eten. Vandaar dat ik al snel begon te experimenteren om tot een lekkere vegetarische pastasaus te komen. Ondertussen ben ik hieraan gewend en mis ik de standaardversie niet meer!


Wat heb je nodig?
  • een hoeveelheid haverpasta naar eigen behoefte

Voor 3 à 4 porties saus:
  • een pot pastasaus met ricotta (400 gr - AH) (of een pastasaus zonder ricotta als je veganist bent)
  • een blik tomatenstukjes met basilicum
  • 400 gr quorn gehakt
  • 1 grote preistengel
  • 2 grote wortels
  • 2 uien
  • een halve rode paprika
  • een halve gele paprika
  • een teentje look
  • oregano
  • gember
  • kurkuma
  • zwarte peper
  • een halve tl groentebouillon
  • pili pili 
  • olijfolie
  • gemalen kaas (grana padano, emmentaler...) of edelgistvlokken (voor veganisten)


Hoe bereid je het?
  1. Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking.
  2. Snijd de ui in kleine stukjes en fruit deze met wat olijfolie in een grote kookpot. Pers het teentje knoflook erboven.
  3. Snijd vervolgens de wortels, paprika en prei in stukjes en voeg ze in deze volgorde toe aan de kookpot. Roer regelmatig.
  4. Doe het quorn gehakt erbij, de pot pastasaus (met ricotta) en het blik tomatenstukjes met basilicum. Roer dit alles goed door elkaar.
  5. Kruid de saus naar eigen smaak met oregano, gember, kurkuma, zwarte peper en pili pili. Voeg ten slotte een halve tl groentebouillon toe. Roer opnieuw goed.
  6. Laat de saus nog een half uurtje pruttelen en dien vervolgens op. Strooi er naar eigen smaak nog wat gemalen kaas of edelgistvlokken over.

Geniet ervan! 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten