woensdag 21 februari 2018

"I don't like running on the streets.

  I don't like running in the city.


  I just love running in nature."



De meeste lopers en loopsters verklaren mij waarschijnlijk voor gek als ik jullie vertel dat ik pas echt van lopen kan genieten in de volle natuur. Niet dat continu verkeer dat voorbijraast, geen gehaaste chauffeurs, geen mensen die niet naar je omkijken en je bijna omver rijden... Aan het verkeer erger ik mij zeker niet alleen.

Foto: Jimmy Laeremans
Mijn vriend Jimmy geniet dikwijls ook niet meer van het lopen in zijn omgeving door bv. ongemanierde chauffeurs die in straatjes rijden die enkel bedoeld zijn voor plaatselijk verkeer om een kortere weg te nemen. Zij beseffen niet dat ze voor ons de straatjes die vroeger rustig waren op die manier wegnemen. Ikzelf durf op sommige plekken in Waasmunster niet meer lopen omdat ik er al meerdere keren bijna omver gereden ben. We vinden eerlijk gezegd dat het ver gekomen is!

Nog unieker zal het wel zijn dat ik niet graag met muziek ga lopen. Ik loop het liefst in een bos waar amper iemand komt. Tijdens mijn duurloop kijk en luister ik dan aandachtig naar al wat de natuur te bieden heeft. Het is zo fijn om een konijntje in zijn hol te zien glippen of een speciale vogel te horen fluiten! Echt jammer dat er in België nog zo weinig natuur overblijft... En als je dan toch een geschikte plek vindt om in te gaan lopen, dan is het meestal een park waarin veel te veel volk komt.

Daarom was ik super enthousiast toen ik vorige week in Waasmunster een natuurpad vond waar ik nog niemand ben tegengekomen! Bij het pad stond het volgende: 'Betreden op eigen risico. Loslopend vee.' Zonder aarzelen liep ik erin. Ik voelde me eindelijk eens eventjes alleen in België. Ik genoot zo van die rust!

Ik heb al gemerkt dat mijn goesting in mijn training veel minder is als ik op straat 'moet' trainen omdat het tempo te lastig is om in het bos te lopen. Dat zegt genoeg, denk ik... Bijgevolg loop ik super graag veldlopen in het winterseizoen!

Daarnaast kijk ik er al super hard naar uit om deze zomer weer met mijn vriend/trainer en zijn ouders naar Zwitserland te vertrekken! Daar heeft de natuur veel meer te bieden dan hier. Je kan daar nog zuiver water uit de rotsen zien stromen en op plekken lopen waar je geen enkel huis ziet staan. De mensen zijn er bovendien veel gemoedelijker dan hier, er rijden veel minder auto's... Kortom, voor Jimmy en mij is Zwitserland echt een droomscenario! Als we van ginder terug naar België moeten keren is dat altijd met enorm veel heimwee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten