zaterdag 10 februari 2018

Courgettequiche met zalm & ricotta

Gelijkaardige recepten van deze quiche zullen zeker op het internet te vinden zijn. Daar heb ik me namelijk zelf op gebaseerd. Wel heb ik zelf een andere versie gemaakt van deze quiche. Mijn vriend en ik zijn er verzot op! Ik weet waarmee ik hem kan plezieren als avondmaal...


Wat heb je nodig?
  • een vel kant-en-klaar bladerdeeg of zelfgemaakt bladerdeeg
  • olijfolie
  • 1 relatief grote courgette
  • 250 gr ricotta (1 potje)
  • een pakje (200gr) gerookte zalm
  • 3 grote eieren
  • een klein handje pijnboompitten
  • geraspte kaas
  • 2 theelepels mosterd
  • peper en zout


Hoe bereid je het?
  1. Verwarm de oven voor op 200 graden.
  2. Rol de bladerdeeg uit en leg hem in een ronde, gepaste bakvorm. Prik met een vork enkele gaatjes in de bladerdeegbodem en knip het overbodige bakpapier eraf.
  3. Was de courgette en snijd hem in plakjes.
  4. Verhit wat olijfolie in een pan en bak de plakjes courgette aan beide kanten ongeveer 2 min.
  5. Laat de plakjes vervolgens uitlekken op keukenpapier.
  6. Snijd de gerookte zalm in kleine stukjes.
  7. Meng de ricotta, de eieren, de gerookte zalm, de mosterd, de pijnboompitten en een snuf peper en zout naar eigen smaak in een kom door elkaar.
  8. Schep het mengsel over de bladerdeegbodem en verdeel gelijkmatig.
  9. Verdeel de uitgelekte plakjes courgette dakpansgewijs over het ricotta-mengsel en strooi er nog wat peper en zout over.
  10. Strooi ten slotte wat geraspte kaas over de quiche en bak hem in 25-30 min. gaar in de voorverwarmde oven.

Laat het smaken! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten