zaterdag 10 maart 2018

De weg naar een mileubewuster, menslievender & diervriendelijker bestaan

foto: Jimmy Laeremans
Al heel lang heb ik het moeilijk met het effect dat ons koopgedrag heeft op het milieu en het dierenleven. En dan heb ik het zelfs nog niet over het dikwij

ls harde leven dat mensen lijden die in de kledijsector werken... Aan mensen die leven alsof alles op de aarde niet kan vergaan, kan ik me dan ook enorm ergeren! Ik vind dat zo'n egoïstische visie!

De fiets: mijn favoriete vervoermiddel

Ik houd zoveel mogelijk rekening met het milieu door als het mogelijk is steeds met de fiets te rijden. Enkel als het buiten water giet bij het vertrekken, vraag ik om de auto te nemen. Waarschijnlijk heb je al door dat ik nog geen eigen auto heb. Dat klopt! En ik wil er ook nog geen... Het zou totaal onnuttig zijn aangezien ik hem amper gebruik. Je met de fiets verplaatsen heeft trouwens als voordeel dat je nooit last hebt van file. Maar ik doe het gewoon ook veel liever!

Als ik zelf naar de supermarkt ga, doe ik dit eveneens meestal met de fiets. Ik neem dan altijd mijn eigen zak mee zodat ik geen plastic zak van de winkel nodig heb. In de winkel kies ik zoveel mogelijk voor seizoensgroenten en -fruit.


Slechte werkomstandigheden

In kledingwinkels zoals Primark waar ik van weet dat de mensen die deze kleren moeten maken in slechte arbeidsomstandigheden verkeren koop ik geen kledij. Zoiets kan ik niet op mijn geweten hebben... Als iemand afkomt met een kledingstuk van die winkel dat ik op het eerste zicht mooi vind, dan verdwijnt dat gevoel meteen vanaf ik weet dat het daar gekocht is.


Geen jeansbroeken, of toch wel?

Om dezelfde reden zal ik nooit een gewone jeansbroek kopen. Ik heb op school al gezien in welke verschrikkelijke omstandigheden mensen werken die jeansbroeken moeten bleken of op een andere manier bewerken. Daarnaast kruipen er liters water in het maken van een jeansbroek omdat ze erg vaak gespoeld moeten worden. Het is dus erg slecht voor het milieu!

Door mijn vriend heb ik ondertussen wel twee jeansbroeken die volledig verantwoord geproduceerd zijn. Het merk 'Naked & Famous' vervaardigt dry jeans. Zo'n broek krijgt nadat je ze lang hebt indragen net dezelfde versleten look als een gebleekte jeans. Je mag deze broek de eerste zes maanden niet wassen en nadien wordt het nog steeds afgeraden om dit dikwijls te doen. Deze broek is dus ook nog eens een milieubewuste keuze omdat je ze zelden wast.


Schuldgevoel bij vlees eten

Vlees eten doe ik al lang met een dubbel gevoel omdat ik vind dat dieren geen slecht leven mogen lijden. Toch durfde ik de stap naar vegetariër worden nooit zetten omdat ik ten eerste bloedgroep O heb. Mensen met deze bloedgroep halen veel energie uit vlees. Bovendien ben ik altijd al erg gevoelig geweest voor een ijzertekort...


De week zonder vlees: tijd om te bezinnen

Omdat ik toch eens het effect wou ondervinden van geen vlees eten, besloot ik om een week mee te doen aan 'De week zonder vlees'. Op zich kon ik het mentaal vrij gemakkelijk missen. Lichamelijk was het wat anders. Ook al haalde ik mijn eiwitten uit plantaardige alternatieven, ik voelde me super slap. Sinds woensdag ben ik erg ziek geworden (niet door geen vlees te nuttigen) en het werd precies elke dag erger... Dus ik besloot vandaag opnieuw vlees te eten. Ik voelde mij opnieuw een ander mens! Misschien is stoppen met vlees eten dus niet voor mij weggelegd. Maar het is ook best mogelijk dat de overstap van elke dag vlees of vis eten naar ineens elke dag een plantaardig alternatief voorzien te bruusk was. Mijn lichaam vertoonde misschien wat 'afkickverschijnselen'...

Heeft 'De week zonder vlees' me dan helemaal niet veranderd? Uiteraard niet! Ondertussen heb ik de stap gezet om flexitariër te worden zonder dat ik aan energie moest inboeten. Elke week eet ik gewoonlijk nog één keer vlees en één keer vis. En als ik voor vis kies, let ik erop dat de soort niet overbevist is.


Foto: Jimmy Laeremans

Ik kan jullie zeggen dat het echt een goed gevoel geeft om met de wereld om je heen rekening te houden! Ik wil jullie allemaal aansporen hetzelfde te doen...



3 opmerkingen: