zondag 6 januari 2019

Gezonde vegan Snickers ontbijtpap

Deze heerlijke vegan ontbijtpap doet me heel erg aan mijn favoriete Snickersreep denken. Uiteraard smaakt het wel net iets anders, maar het is zalig zoet terwijl er geen suiker in zit! Bovendien heb je meteen ook al een kleine portie groente naar binnen. Het zal je wel opvallen dat ik i.p.v. pindakaas cashewpasta gebruikt heb. De reden waarom ik pinda's vermijd, is omdat ze veel omega 6-vetten bevatten en eigenlijk een soort peulvruchten zijn. Het is gezonder om voor 'echte' nootsoorten te kiezen. Maar als je zelf toch liever pindakaas wil gebruiken, hou ik je zeker niet tegen. Ik hoop dat jullie er evenzeer van zullen smullen als ik!


Wat heb je nodig voor 1 stevige ontbijtkom?
  • 100 gr (diepgevroren) pompoenblokjes
  • 1 rijpe banaan
  • 1 tl cacao
  • vegan eiwitpoeder chocoladesmaak (hoeveelheid naar eigen wens/behoefte)
    Ik gebruikte 8 gram voor een normaal ontbijt dat voor mij niet al te eiwitrijk hoeft te zijn. Als ik bv. voordien nuchter getraind zou hebben, zou ik meer nemen omdat mijn spieren dan eiwit nodig hebben om te herstellen.
  • 20 gr havervlokken
  • 20 gr speltvlokken
  • 100 ml amandelmelk
  • 1 tl cashewpasta
  • 1 tl cacaonibs of stukjes pure chocolade
  • optioneel: geroosterde kokosschilfers


Hoe bereid je het?
  1. Doe 100 gr pompoenblokjes in een grote ontbijtkom samen met 50 ml amandelmelk. Verwarm dit in de microgolfoven tot je de blokjes kan prakken met een vork. Bij mij duurde dit 1 min. 30 sec. voor diepgevroren pompoenblokjes.
  2. Prak in een bord de banaan fijn. 
  3. Voeg de geprakte banaan samen met nog 50 ml amandelmelk, de cacao, het vegan eiwitpoeder, de havervlokken & de speltvlokken toe aan de geprakte pompoen in de ontbijtkom. Meng alles goed.
  4. Plaats de pap vervolgens een paar keer voor korte tijd in de microgolfoven. Roer iedere keer dat je de kom eruit haalt alles goed door elkaar. Herhaal dit tot de pap de dikte en temperatuur heeft die jij wenst. Bij mij kwam dit neer op 3 keer 40 sec.
  5. Werk je Snickers ontbijtpap af met een tl cashewpasta, de cacao nibs en eventueel wat geroosterde kokosschilfers. Ik vind persoonlijk de kokosschilfers de pap echt af maken omdat dit nog een extra crunchy bite geeft!

Enjoy!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten