zondag 3 februari 2019

Vegan pecan vlechtbroodjes

Mijn guilty pleasure toen ik nog niet vegan was, waren pecan vlechtbroodjes. Ik wist dat het niet zo extreem moeilijk kon zijn om er een vegan versie van te maken. Ik had dus al snel een recept in gedachten. Succesvol was het vast en zeker! Eerlijk gezegd vind ik deze broodjes nog veel lekkerder dan degene die ik vroeger in de winkel kocht... In alle recepten vind je terug om plakjes bladerdeeg te gebruiken. Maar ik ben dit eerlijk gezegd nog nooit in de winkel tegengekomen. Daarom heb ik mijn plan getrokken met een standaard ronde bladerdeeg.


Wat heb je nodig voor 4 broodjes?
  • 1 rol bladerdeeg (of 4 plakjes)
  • sojamelk om te bestrijken
  • agave- of ahornsiroop
  • enkele losse stukjes pecannoot voor de afwerking
Voor de vulling:
  • 50 gr pecannoten
  • 2 ontpitte medjool dadels
  • 1,5 tl kaneel
  • 20 gr geurloos kokosvet


Hoe bereid je het?
  1. Verwarm de oven voor op 200°C.
  2. Rol de bladerdeeg open en maak er door knip- & plakwerk zo goed mogelijk een vierkante vorm van (of gebruik plakjes bladerdeeg wat veel handiger is).
  3. Doe de pecannoten, ontpitte dadels, kaneel & het geurloos kokosvet in de blender en hak het fijn. Er mogen gerust nog wat stukjes pecannoot overblijven. Dat zorgt voor extra crunch.
  4. Snijd de grote vierkante bladerdeeg in 4 even grote vierkanten door het zowel horizontaal als verticaal overlangs in het midden door te snijden.
  5. Maak vervolgens van boven naar beneden twee inkepingen in elk klein vierkant zodat het in 3 ongeveer gelijke delen verdeeld wordt (het middendeel mag iets breder zijn). Snijd nadien beide zijkanten in dunne reepjes.
  6. Leg een vierde van het pecannotenmengsel in elk stuk bladerdeeg.
  7. Vouw de boven- & onderkant van het bladerdeeg naar binnen. Vouw vervolgens de reepjes bladerdeeg over elkaar heen, als een vlecht.
  8. Bestrijk de broodjes ten slotte met wat sojamelk voor een mooie goudbruine kleur.
  9. Bak de broodjes in de oven in 20 à 25 min. af.
  10. Werk de broodjes af met wat agave- of ahornsiroop & laat er enkele stukjes pecannoot in kleven.

Hopelijk is het voor elke veganist (& alle anderen die graag genieten van een gezonder pecanbroodje) een even groot geluksmoment als voor mij om hiervan te smullen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten