maandag 17 december 2018

(Veganistische) granola voor echte koffie- & chocoladeliefhebbers gezoet met banaan

Voor Jimmy vond ik een hele tijd geleden al eens een granola uit. Voor mij maak ik gewoonlijk receptjes die ik eens in mijn handen kreeg van vriendinnen of tegenkwam in bv. Allerhande. Maar het werd dringend tijd dat ik voor mezelf eens ging experimenteren om misschien wel mijn lievelingsgranola te creëren... Van twee ingrediënten was ik zeker dat ze aanwezig MOESTEN zijn om voor het voor mij een echte lekkernij te maken: koffie & chocolade. Ja, dat zijn twee zaken die ik geen dag aan de kant kan schuiven. Ik kan zo genieten van een koffietje met een stukje pure chocolade! Voor de rest heb ik me een beetje laten inspireren door andere granola's waarin banaan gebruikt wordt als zoetstof.


Wat heb je nodig voor 7 à 8 porties?
  • 100 gr muesli
  • 180 gr grove havervlokken
  • 2 kleine, rijpe bananen
  • 1 el cacao
  • 50 gr pure chocolade in stukjes (voor veganisten: veganistische chocolade of cacao nibs)
  • 2 el kokosolie
  • 2 el hazelnootpasta
  • 2 el lijnzaad
  • 50 ml espresso
  • een snufje zout


Hoe bereid je het?
  1. Verwarm de oven voor op 180°C.
  2. Meng in een kom de muesli, de havervlokken, de cacao, het lijnzaad & een snufje zout.
  3. Laat de kokosolie samen met de hazelnootpasta in een pannetje smelten. 
  4. Bereid ondertussen een espresso die je over de droge ingrediënten in de kom giet. 
  5. Prak de bananen met een vork in een bord en roer dit vervolgens door de gesmolten kokosolie & hazelnootpasta in het pannetje.
  6. Schenk het goedje vervolgens over de havermengeling en meng goed.
  7. Spreid de toekomstige granola uit over een bakplaat met bakpapier.
  8. Laat het vervolgens zo'n 25 min. bakken in de voorverwarmde oven. Roer regelmatig door het goedje zodat alles even mooi gebakken is.
  9. Haal de granola uit de oven en laat afkoelen. Doe ten slotte de stukjes chocolade erdoorheen en bewaar de heerlijkheid voor max. enkele weken in een luchtdichte bokaal. 

Smullen maar! 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten