maandag 8 april 2019

Vegan gehaktballetjes in romige tomatensaus met gevulde pastakussentjes

Zoals jullie al weten probeer ik mijn veganistische recepten zo 'normaal' mogelijk te houden. Waarom? Omdat ik merk dat dit dubbel voordelig werkt. Het spreekt niet-veganisten gemakkelijker aan om het ook te proberen en zelf heb ik het gevoel dat ik op deze manier zeker niets mis. Dit gerecht is zoals ongeveer al mijn recepten eiwitrijk. Er heerst namelijk een cliché dat veganisten niet aan voldoende eiwitten komen. Ik wil graag bewijzen dat we dit wel degelijk kunnen op een voedzame manier. Dit recept is trouwens ideaal als je weinig tijd hebt om te koken. Binnen het half uur staat dit gerecht zeker op tafel!


Wat heb je nodig voor 2 personen?
  • 1 doos gevulde pasta met kikkererwten & linzen (verse mezzelune van AH)

Voor de balletjes:
  • 200 gr vegetarisch gehakt
  • 125 gr gekookte linzen
  • 1 kleine sjalot
  • 1/2 el mosterd 
  • 1 el sojasaus
  • kurkuma
  • nootmuskaat
  • zwarte peper & zout

Voor de romige tomatensaus:
  • 1 blik (400 gr) tomatenblokjes met basilicum
  • 200 gr pikante tomatensaus
  • 1/2 blokje Provençaalse groentebouillon
  • plantaardige room naar eigen smaak

Hoe bereid je het?
  1. Gehaktballen: Doe alle ingrediënten behalve de sjalot in de blender. Kruid naar eigen smaak af met kurkuma, nootmuskaat, zwarte peper & zout. Ik deed er ongeveer 1/2 tl kurkuma & nootmuskaat bij en een kleine hoeveelheid zwarte peper & zout. De sojasaus maakt het geheel namelijk al vrij zout. Doe het mengsel nadien in een kom. Snipper de sjalot fijn en meng deze daarna met je handen door het gehaktmengsel. Vorm er vervolgens 10 à 12 gehaktballen mee.
  2. Doe een scheutje olijfolie in een antikleefpan en bak de balletjes op middelhoog vuur tot ze goudbruin kleuren.
  3. Ondertussen kan je de tomatensaus beginnen maken. Hier heb je helemaal niet veel werk aan! Doe in een kookpot het blik tomatenblokjes, de pikante tomatensaus, het halve bouillonblokje en een scheut(je) plantaardige room naar eigen smaak. Laat de saus ongeveer 10 min. zachtjes pruttelen onder geregeld roeren. Ik raad aan om dit met een deksel op de kookpot te doen zodat het vocht niet te veel verdampt en je saus dus niet te dik wordt.
  4. Terwijl je de saus zijn werk laat doen kan je de pasta bereiden volgens de aanwijzingen op de verpakking.
  5. Verdeel de pasta, de saus en de gehaktballen over twee borden (of zoals in dit geval over twee glazen kommen om mee te nemen naar het werk) en werk eventueel af met wat vegan geraspte kaas en/of edelgistvlokken.

Geniet ervan!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten